De combinatie van de inzet van de 18 partijen van de Logistieke Alliantie en een gericht overheidsbeleid biedt de Nederlandse economie en samenleving welvaart. Daarnaast levert het een substantiële bijdrage aan het verdienvermogen.
Het aanbod van de logistieke partijen kunnen kabinet en Kamer versterken door gerichte maatregelen te treffen.
Lobbypunten
I. Infrastructuur
Onderhoud
Achterstallig onderhoud aan weg-, water- en spoorinfrastructuur wordt met een programmatische aanpak versneld uitgevoerd.
Werkzaamheden
Goede afstemming tussen wegbeheerders bij het beheer en onderhoud van infrastructuur, ten gunste van doorstroming en bereikbaarheid.
Capaciteit
Op basis van de knelpunten en economische kansen uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse worden in het Mobiliteitsfonds geborgd dat tijdig voldoende capaciteit wordt geboden voor het goederenvervoer op het (vaar)wegennet en het spoornet.
Spoorgoederenvervoer
Borgen van voldoende toegewezen capaciteit op het gemengde net voor het spoorgoederenvervoer, geen nationale beperkingen op de TEN-T corridors, in het Mobiliteitsfonds opnemen van de netwerk-interventies uit de Marktvisie-spoorgoederenvervoer.
Buisleidingen
Vanuit Mobiliteitsfonds publieke medefinanciering van buisleidingen mogelijk maken, van belang voor klimaatbeleid (warmte, CO2, H2) en transport gevaarlijke stoffen en het versterken van de rol van zeehavens in de energietransitie.
Knooppunten
Optimaliseren van verbindingen tussen multimodale knooppunten zodat weg-, water- en spoorvervoer beter op elkaar kunnen aansluiten.
II. Innovatie
Duurzaamheid
Stimuleren van innovatie door bij aanbestedingen niet uitsluitend de laagste prijs de bepalende factor te laten zijn.
Digitalisering
Optimaliseren van digitale logistieke processen door het combineren en delen van data van overheid en bedrijfsleven.
Innovatie
Stimuleren van het opschalen en uitrollen van succesvolle innovaties.
Geluid en trillingen
Laagdrempelige stimuleringsregelingen voor (spoor)vervoerders om te investeren in geluids- en trillingsarm materieel om omgevingshinder verder terug te dringen.
III. Duurzaamheid
Netwerk
Voldoende capaciteit van het energienetwerk en dekkend netwerk van laadvoorzieningen/-infrastructuur voor emissievrije voer- en vaartuigen.
Gelijk speelveld
Wet- en regelgeving die zorgt voor een gelijk speelveld op Europees en internationaal niveau om gebruik van schonere brandstoffen te stimuleren.
Emissie
Laagdrempelige (Europese) subsidies voor vernieuwende technologie om de overstap naar meer emissievrije voer- en vaartuigen te stimuleren.
Green Deal
Betrek plannen van de logistieke partijen voor de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens bij de uitwerking van de Europese Green Deal.
Integraliteit
Bewaak de integraliteit van wet- en regelgeving en voorkom opstapeling van duurzaamheidsmaatregelen die elkaar doorkruisen zodat de meeste klimaatwinst per geïnvesteerde euro wordt gerealiseerd
IV. Mensen
Een leven lang leren
Maatregelen, experimenten en regelingen vanuit de overheid om het leren tijdens de loopbaan en om- en bijscholing te stimuleren.
Leer-werk-akkoorden
Mensen voorbereiden op de banen van morgen.
Aansluiten van onderwijsprogramma’s en het Topsectorenbeleid op actuele ontwikkelingen
Bijvoorbeeld het breder opleiden zodat mensen flexibeler inzetbaar zijn (digitalisering, autonoom varen) zodat het onderwijs goed aansluit bij de praktijk.
V. Veiligheid
Gelijk speelveld
Borg gelijk speelveld op Europees en internationaal niveau door heldere en eenduidige wet- en regelgeving m.b.t. veiligheidsnormen en effectieve grenscontroles.
Efficiency
Meer capaciteit toezichthouders en inzet digitalisering voor ongestoord goederenverkeer, met een minimum van administratieve handelingen.
Informatie
Netwerk van slimme camera’s langs hoofdwegennet en parkeerplaatsen.
Samenwerking
Een krachtige publiek-private samenwerking op basis van gelijkwaardigheid voor de aanpak van ondermijning en voor de realisatie van digitale veiligheid, ofwel cybersecurity om de kwetsbaarheid te verminderen.